Vytvoriť si svoju webstránku je dnes už veľmi jednoduché, základné úkony snáď zvládne bez akejkoľvek pomoci aj neškolený laik. Avšak, poznáme tri otázky, na ktoré by ste mali pred tvorbou webstránky poznať odpoveď.

  1. Prečo tvorím svoju webstránku?

Prvým krokom pri vytvorení webstránky je poznať motiváciu k jej založeniu. Prečo chcete do danej webstránky investovať svoj čas, prečo ste sa rozhodli vytvoriť vlastnú webstránku? Čo vás vedie k vytvoreniu niečoho tak komplexného?

Tvorba webstránky dnes môže byť jednoduchá, avšak musíte si dávať pozor na to, akú webstránku vytvoríte. Pamätajte na to, že internet je dnes plný webových stránok, ktoré sa vôbec nevyužívajú. A myslíme si, že vy by ste do tejto kategórie asi patriť nechceli. Preto je dôležité mať naozaj veľkú motiváciu a hlavne ideu, aby ste to pri prvých problémoch, ktoré môžu vzniknúť, nevzdali.

Náš tip: Vytvorte si myšlienkovú mapu (Mind Map) so všetkými nápadmi a načrtnutou štruktúrou, ako by mala vaša webstránka vyzerať. Pokojne si vypíšte dôvody, prečo ste sa webstránku rozhodli vytvoriť a čo vás k tomu viedlo. Cieľ a motivácia sú najväčšími pomocníkmi a zároveň poháňačmi pri prvotných nápadoch.

  1. Pre koho tvorím svoju webstránku?

„Aká je moja cieľová skupina?“ Na túto otázku je dôležité poznať odpoveď hneď na začiatku. Vedieť pre koho budete stránku vytvárať je snáď najdôležitejšia vec, pretože ak správne zacielite ľudí, môžete mať niekoľkonásobnú návratnosť. Kto bude cieľový užívateľ webstránky, aké sú jeho záľuby, vek, pohlavie a sociálny status sú informácie, ktoré vám hneď na začiatku udajú presný smer.

Ak si určíte presný typ človeka tzv. persónu, pre koho budete tvoriť webovú stránku, zrazu vám kreatívna časť vytvárania webu pôjde ľahšie. Persónu si však musíte vytvoriť na základe jasných definícií. Príklad: Webstránka Hotela vo Vysokých Tatrách, ktorá sa snaží predať rodinnú izbu, Persóna bude: manželský pár s dieťaťom, poprípade viac deťmi, zastabilizovaný pár zo Slovenska, stredný príjem, vo veku od 30 – 50 rokov, majú radi turistiku, wellness a oddych.

Podľa zadefinovania cieľovej skupiny tak môžete vaše predstavy jasnejšie zhmotniť do ponuky vašej webovej stránky.

  1. Aký je môj cieľ pri tvorbe webstránky? 

Tretí a posledný krok je rovnako dôležitý ako dva predošlé. Určite si svoj cieľ. Prečo ste sa rozhodli vytvoriť danú webstránku a čo tým sledujete? Čo je vaším konkrétnym cieľom? Pri týchto otázkach je veľmi účinné, ak si svoje ciele rozdelíte na Hlavný cieľ a Čiastkové ciele. Vaším hlavným cieľom môže byť napr. predať rodinnú hotelovú izbu na určité obdobie a čiastkovým cieľom môže byť ponúknuť ľuďom pomocou webstránky online rezerváciu na wellness v hoteli. Cieľov môžete mať hneď niekoľko a naraz. Je však veľmi dôležité aby ste nezabudli na to, čím sa líšite od konkurencie a na to, čo chcete dosiahnuť v prvý rok vašich služieb pomocou webovej stránky.

Ak poznáte odpovede na tieto otázky, ste pripravení posunúť sa ďalej.